Na czym polega mindfulness?

W rutynie codzienności trudno skupić się na drobnych przyjemnościach, jak np. smak ulubionych potraw. Często również natłok myśli powoduje, że zapominamy o wykonaniu powierzonego nam zadania, a nawet przejeżdżamy przystanek, na którym chcieliśmy wysiąść. Pierwszy przypadek to idealny przykład kontemplowania chwili przyjemności, drugi z kolei ukazuje roztargnienie, skutkujące brakiem uwagi, skierowanej na otoczenie. Zarówno jeden, jak i drugi przypadek pokazuje, jak wpływa na człowieka postrzeganie otaczającego go świata, związane z koncepcją mindfulness. Czym jest praktyka uważności i jak może ona wpłynąć na Twoje życie?

Co to jest mindfulness?

Odpowiedzią na pytanie co to jest minfulness, jest uważność. Pozwala ona na skierowanie uwagi na to, co w danej chwili rozgrywa się w najbliższym otoczeniu i w naszym wnętrzu. Koncepcja mindfulness opiera się na treningu bycia tu i teraz, czyli pełnym skupieniu na wydarzeniach, mających miejsce w danej chwili, bez zbędnego rozmyślania, osądzania czy też wybiegania myślami poza to, czego aktualnie doświadczymy. Najważniejsze stają się tutaj emocje i myśli, które trzeba sobie uświadomić, bez zbędnego wartościowania i klasyfikowania na te pożądane i te o negatywnym wydźwięku.

Mindfulness w praktyce, czyli jak rozpocząć trening uważności?

Ci, którzy chcieliby poznać korzyści, płynące z codziennej praktyki mindfulness, swoją przygodę z treningiem uważności powinni rozpocząć od kursu, dedykowanemu osobom z wahaniami nastroju lub obniżonym samopoczuciem. Kurs mindfulness może być również przeznaczony dla tych, którzy na co dzień działają pod wpływem silnego stresu, a ich codzienność zakłócają różnego rodzaju lęki i zaburzenia. Regularne spotkania i praktyki pozwalają zmienić mechanizmy myślenia i uporać się z wewnętrznymi i zewnętrznymi doświadczeniami, wpływającymi na nasze życie.

Mindfulness przywraca również równowagę emocjonalną, zatraconą w natłoku zajęć i obowiązków. Więcej informacji o tego rodzaju kursach znaleźć można na stronie https://www.przystanekmindfulness.pl - to właśnie tutaj założycielka firmy Przystanek Mindfulness – Milena Wojnarowska, szczegółowo omawia, w jaki sposób praktyka mindfulness może zmienić naszą codzienność.

Samodzielna praktyka mindfulness

Jednak praktyki mindfulness można zacząć również bez wychodzenia z domu. Jak może to wyglądać? Poznaj kilka wskazówek i zacznij już dziś, by na zawsze zmienić swoje podejście do otaczającej rzeczywistości.

Oddychaj świadomie

To właśnie głęboki, świadomy oddech pozwala myślom wrócić na właściwe tory. Aby ułatwić to zadanie, można wyobrazić sobie mały balonik w brzuchu, który maleje podczas wydechu, a pompuje się podczas wdychania powietrza.

Skup się na drobnych rzeczach

Wyłącz autopilota i pomyśl wyłącznie o wykonywanym zadaniu, kontrolując uczucia, emocje i wykonywane ruchy.

Walcz z rutyną

Zaskocz co jakiś czas mózg czy ciało sprawiając, że staną się one czujne i znacznie bardziej uważne.

Poznaj swoje emocje

Obserwuj je, ale nie oceniaj. Szybko przekonujemy się wtedy, że źródło frustracji czy stresu jest zupełnie w innym miejscu, niż to sobie wcześniej wyobrażaliśmy.

Twórz chwile 

Przez moment bądź sam na sam ze sobą. Poznaj swoje uczucia, myśli i emocje, które są najbardziej skrywane.

Dzięki tym kilku krokom możesz zacząć zmieniać życie na lepsze już od dziś.